In het kader van haar meerjarenprogramma (2022-2026) voert Africalia in België een programma uit rond wereldburgerschapseducatie (WBE). WBE wil burgers inspireren om onze samenleving opnieuw te durven uitvinden, door sociale inclusie te stimuleren en de onderlinge verbondenheid van mens en planeet te versterken.
Picture ©Nikiema Florent.
Het Belgische programma van Africalia heeft tot doel dekolonisatieprocessen in de kunsten en cultuur te ondersteunen, te begeleiden en aan te moedigen teneinde een pluralistische en inclusieve samenleving te bevorderen. Het programma richt zich op verschillende dekoloniale kwesties in de sector, met name het naar voren brengen van creaties, verbeeldingen en verhalen die uitgaan van diaspora van Sub-Saharaans Afrika en hun ervaringen. Een andere uitdaging van het programma betreft de vertegenwoordiging van diezelfde diaspora in culturele instellingen. Het gaat om hun integratie in de werkgelegenheid, hun vertegenwoordiging in de programmering en de structurele banden tussen instellingen en Afrikaanse diaspora ; een kwestie die concreet aanleiding geeft tot innovatieve partnerschappen.
Om burgers aan te moedigen actoren van verandering te worden, wil Africalia een beroep doen op kunstenaars, uit alle disciplines, die in dit proces willen investeren. De geselecteerde artistieke voorstellen zijn bedoeld als instrumenten om het bewustzijn te vergroten van de rol van kunst en cultuur bij de creatieve en artistieke aanpak van mondiale vraagstukken. Hier, zoals overal elders, is creativiteit een vruchtbare bodem voor verbeelding, bevrijding en het opnieuw uitvinden van onze samenlevingen
Geen enkele samenleving kan standhouden zonder haar culturele overdracht, want de mens is in wezen cultuur en cultuur bestaat « slechts door de wil om haar van de ene generatie op de andere over te dragen ».(1) Deze relativistische en pluralistische visie op cultuur wordt weerspiegeld in het begrip immaterieel cultureel erfgoed (ICE) van de UNESCO .(2) Een belangrijke component van ICE is dat de erkenning ervan gebaseerd is op de gemeenschap, waardoor de rol van de sociale actoren wordt benadrukt : « immaterieel cultureel erfgoed kan alleen erfgoed zijn wanneer het als zodanig wordt erkend door de gemeenschappen, groepen en individuen die het creëren, onderhouden en overdragen ; zonder hun inbreng kan niemand voor hen beslissen of een bepaalde uitdrukking of praktijk deel uitmaakt van hun erfgoed. » (3)
Cultureel erfgoed werd lange tijd beschouwd als een vorm van respect voor onze voorouders, het begrip nodigt ons ook uit omna te denken over het behoud van dit erfgoed voor onze nakomelingen. .
Erfgoed is dus een geschenk van de vorige generatie aan de volgende, maar ook een schuld aan de volgende. Deze schuld omvat niet alleen wat is ontvangen, maar ook wat is getransformeerd en wat in de loop der tijd is verworven. Dit werk van transformatie kan leiden tot een verschuiving van zowel de geconsumeerde inhoud als de methoden van consumptie .(4)
Terwijl het risico van erfgoed, zoals de UNESCO-lijst van immaterieel cultureel erfgoed bepaalt, is dat werken uit het verleden heilig en dus bevroren zijn, willen wij de overdracht en de creatie van erfgoed beschouwen als een mutatie die parallel loopt met de mutaties die onze samenlevingen ondergaan.
Onze samenlevingen ondergaan inderdaad een dubbele mutatie die van invloed is op deze overdracht :
Daarom nodigen wij u niet alleen uit om de wijze van overdracht en het culturele erfgoed in de context van de hedendaagse samenleving ter discussie te stellen, maar ook om de begrippen overdracht en erfgoed zelf opnieuw te bekijken in het licht van een samenleving die een crisis van haar geheugen en identiteit doormaakt.
Om een voorstel in te dienen, stuurt u uw volledige aanvraagdossier per email naar africalia@africalia.be vóór 11 december 2022 om 23u59.
Aanvraag formulier : downloaden het document
Oproep tot voorstellen 2022 richtlijnen
Als u vragen heeft over de oproep tot het indienen van voorstellen kunt u deze tussen 1 november 2022 en 8 december 2022 uitsluitend per e-mail sturen naar africalia@africalia.be
Alleen projecten van in België gevestigde organisatie en activiteiten komen in aanmerking.
In het kader van deze oproep, ligt de financiering tussen 5.000€ en 15.000€ per voorstel. Deze bijdrage bedraagt maximaal 80% van de totale begroting van het voorstel. Er kan slechts één aanvraag voor medefinanciering worden ingediend per oproep en per aanvrager.
Ontdek de winnaars van de oproep tot voorstellen 2020 om u een beter idee te geven van de projecten die kunnen worden geselecteerd
(1) Baillargeon, Stéphane. “La Transmission De La Culture - Une Précarité Persistante.” Le Devoir. Le Devoir, September 29, 2012. https://www.ledevoir.com/culture/360365/une-precarite-persistante.
(2)Bortolotto, Chiara. “Introduction. Le trouble du patrimoine culturel immatériel”. Bortolotto, Chiara. Le patrimoine culturel immatériel : Enjeux d’une nouvelle catégorie. Paris : Éditions de la Maison des sciences de l’homme, 2011. (pp. 21-43)
(3)UNESCO. “Qu’est-Ce Que Le Patrimoine Culturel Immatériel ?” UNESCO. Accessed September 29, 2022. https://ich.unesco.org/fr/qu-est-ce-que-le-patrimoine-culturel-immatriel-00003.
(4)Octobre, Sylvie, et al. « La diversification des formes de la transmission culturelle : quelques éléments de réflexion à partir d’une enquête longitudinale sur les pratiques culturelles des adolescents », Recherches familiales, vol. 8, no. 1, 2011, pp. 71-80.