Wereldburgerschapseducatie toegepast op de kunst- en cultuursector


Waarom zijn kunst en cultuur pertinent voor Wereldburgerschapseducatie (WBE)?


  • Ze laten burgers toe kennis en vaardigheden te vergaren buiten de schoolmuren. De culturele en artistieke praktijk vervolledigen de opvoeding, versterken onderwijs en onderzoek. Verworvenheden en vaardigheden die voortkomen uit de beheersing van en de waardering voor een artistieke discipline zijn een levenslang voordeel.
  • Niemand kan vandaag nog artistiek werk ‘produceren’ zonder rekening te houden met de economische, sociale, educatieve en politieke context die afbreuk doet aan de vrijheid van meningsuiting en in de weg staat van het experiment voor een evenwichtiger en duurzamer waardensysteem. Via hun werk zijn culturele actoren, kunstenaars, auteurs en makers de boodschappers van de aspiraties van de gemeenschappen waartoe zij behoren.
  • “Cultuur geeft mensen de capaciteit om over zichzelf na te denken. Cultuur in het bijzonder maakt ons menselijk, rationeel, kritisch en ethisch geëngageerd. Dankzij haar onderscheiden we waarden en maken we keuzes. Dankzij haar drukken mensen zich uit, zijn ze zelfbewust, zien ze zichzelf als een onvoltooid project, stellen ze vragen bij hun eigen verwezenlijkingen, zoeken ze onvermoeid naar nieuwe betekenissen en creëren ze werk dat henzelf overstijgt.” Verklaring van Mexico, 1982.